Ciele kurzov plávania
1. kurz:
- adaptovať sa na vodu
- adaptovať sa na prostredie bazéna
- adaptovať sa na prítomnosť cudzích ľudí
- zvládnuť zanorenie
- otužovanie vzduchom
- polohovanie na chrbátiku
2. kurz
- upevniť signál
- zvládnuť pád do vody bez signálu
- otuženie vzduchom aj chladnejšou vodou,
- polohovanie na chrbátiku
- prijatie nadľahčovacej pomôcky
3. kurz
- zvládnuť pád do vody
- otužovanie chladnou vodou
- rozvoj rovnovážneho zmyslu
- pozorovanie vlastností vody
- prvé život zachraňujúce návyky
- pod vodou bez signálu
4. kurz
- ďalšie predlžovanie pobytu pod vodou
- nácvik „plaveckého dýchania“
- odstraňovanie signálu
- samostatné splývanie s pomôckou,
- ďalší rozvoj všetkých predtým zvládnutých
zručností
5. a 6. kurz
- zvládnutie nádychu a výdychu
- orientácia pod vodou
- vynesenie hračky spod vody
- vedomá práca nožičiek
- výdrž v splývaní
- opatrný návrat na chrbátik
7. a 8. kurz
- samostatné plávanie pod vodou
- pohyby ručičiek symetrické
- zvládnutie pohybov nôh
- splývanie na chrbátiku,
- uvedomelé pohyby na príkaz
- ďalšie život zachraňujúce návyky
9. a 10. kurz
- chrbátik – splývanie s pomôckou aj bez
- pohyby ručičiek asymetrické
- pohyby nožičiek
- pokročilejšia orientácia pod vodou
- vynesenie predmetu spod vody
11. a 12. kurz
- spojenie pohybu nožičiek a ručičiek
- vylezenie z vody
- nácvik skokov do vody
- začiatky spolupráce
13. kurz a plávanie pokročilých do cca 5 rokov
- spájanie pohybov
- zameranie sa na technicky správne zvládnutie pohybov plaveckých spôsobov
- zvládnutie správneho plaveckého dýchania
- zvládnutie kotúľov vo vode a odrazov vo vode
- pokročilá orientácia pod vodou
- skoky a pády na hlavu
- pokročilejšie prvky sebazáchrany
- pomoc druhému vo vode
- bezpečnosť pri pobyte vo vode
K cieľom
- Berieme do úvahy vývojový stupeň dieťaťa a reagujeme podľa vývinovej psychológie.
- Berieme do úvahy povahu a jedinečnosť dieťaťa, ktorá sa môže líšiť od popisov psychológie..
- Berieme do úvahy osobnosť rodiča.
Naše zásady pri realizácii cieľov:
- Uvedomujeme si pocit dieťaťa vo vode.
- So strachom dieťaťa sa nezahrávame, radšej spomaľujeme prácu s ním.
- Pri prejavoch separačnej úzkosti a pri prejavoch vzdoru pracujeme s rodičom, aby sme dieťaťu pomohli toto obdobie prekonať.
Ciele kurzov cvičenia
Cvičíme s deťmi od cca pol roka. Keďže je príliš skoro zameriavať sa nejaký šport, ciele sme si stanovili takto:
- V rámci senzitívneho obdobia pre rozvoj zmyslov zjemňovať hmat, sluch, rovnovážny zmysel…
- Rozvíjať spoluprácu oka a ruky – zjemňovať jemnú motoriku
- Zjemňovať hrubú motoriku, koordináciu dieťaťa
- Rozvíjať socializáciu dieťaťa v prítomnosti matky
- Posilňovať telíčko
- Rozvíjať pasívnu aj aktívnu slovnú zásobu dieťaťa
- Venovať pozornosť rozumovej výchove v zmysle kréda: „Ruka je nástrojom ducha.“
- Vnímať rytmus reči a pohybov
- Naučiť mamy hry a cvičenia, ktoré môžu robiť s dieťatkom doma
- Zmysluplne a príjemne stráviť čas s dieťatkom
Ako pri plávaní, aj pri cvičení platí:
- Berieme do úvahy vývojový stupeň dieťaťa a reagujeme podľa vývinovej psychológie.
- Berieme do úvahy povahu a jedinečnosť dieťaťa, ktorá sa môže líšiť od popisov psychológie.
- Berieme do úvahy osobnosť rodiča